Verkocht.Mijland (1948).The nice girls of Krakow hidden by justice.
Peer werd in 1948 geboren in de oude wijk Woensel van de gemeente Eindhoven. Hij groeide op in de oude wijk tussen prachtige oude huizen, kerken en andere gebouwen. Peer wilde priester worden maar koos toch voor een opleiding tot onderwijzer. Hij werkte lange tijd op een basisschool op de Veluwe en vestigde zich met zijn gezin in het oude, stille IJsseldorp Brummen. Daar woont en werkt hij al meer dan twintig jaar in een oud herenhuis dat hij eigenhandig heeft gerestaureerd en waar hij zich helemaal thuis voelt. Peer houdt van oude monumentale gebouwen. Een gebouw is een jas die moet passen, vindt Peer: Oude monumentale gebouwen kennen de menselijke maat en dragen bij tot het menselijke geluk Na gewerkt te hebben met keramiek besloot hij over te stappen op het maken van olieverfschilderijen. Deze techniek vond hij minder gecompliceerd en het gaf de mogelijkheid zich directer uit te drukken. Deze techniek heeft hij zichzelf eigen gemaakt en hij ontwikkelt die steeds verder. Al schilderend associeert Peer voort vanuit een startidee. Er groeit een verrassend proces dat voor Peer tot onverwachte resultaten leidt. Een mystiek droombeeld, gestuurd door ongekende krachten? Het kan een ontsnapping zijn uit een wereld vol spanning en stress; precies dat wat Peer met zijn werk wil bereiken. Opvallend zijn de kleuren. Peer werkt met een primair kleurenpallet, hetgeen tot een levendig, vrolijk en vooral ook optimistisch -en soms ook humoristisch- resultaat voert. Naast het maken van schilderijen restaureert Peer heiligenbeelden van vrome mensen, die hun versleten beelden liever een opknapbeurt geven dan deze te verruilen voor een nieuw exemplaar. Dit vindt Peer erg leuk om te doen. Hij merkt steeds weer dat hij mensen daarmee groot plezier doet. Ook restaureert Peer kerstgroepen van kerken, waarbij hij kleine grapjes uithaalt door een herder stiekem een horloge om te doen of de kameel te voorzien van een kentekenplaat.Olieverf op doek.Gesigneerd Peer Mijland September 1999. Afmetingen: 35 x 25 cm.